S vlastivědou, dějepisem a pokročilejším studiem dějin jsem se setkala na všech třech stupních svého vzdělávání a dějepis vždycky patřil k mým oblíbeným předmětům přestože správně a objektivně interpretovat, co se v minulosti stalo je obtížný úkol. Moje nejoblíbenější dějinné období jsou moderní dějiny (dějiny nové doby) jenže, než se k nim člověk ve škole dostane, mnohdy na hlubší průzkum nezbyde čas a osnova je milosrdnější k podrobnému průzkumu starověku.
Jen si vzpomeňte, kolik znáte antických bitev, když ale dojde na komunistický režim u nás, ale i ve světě, izraelsko-palestinský konflikt, či aféru Wategate, spousta lidí kroutí bezradně hlavou, teda v případě, že po ruce není Google. A to je podle mě špatně, přestože škola není jediným místem, kde se potřebné informace dozvědět, a to platí i pro Google.
Google je dobrá věc, sama ho hojně využívám, ale pokud mě dvouleté studium historie něco naučilo, tak vyhledávání dostupných pramenů, které nekončí hledaným výrazem, ale spíše průzkumem knihovních polic, protože je to důležité, a to nejen při výuce dějepisu. Míň se spoléhat na techniku, více sami na sebe a na správné vyhledávání informací, v tom vidím cestu, stejně jako v přístupu, že moderní dějiny jsou stejně důležité, jako ostatní historická období. Dějepis opravdu není jen o bitvě u Thermopyl a druhé světové válce, a pokud se někdy dočkáme změny, bude to pro nás jedině dobře.
P.S. Článek, pod který bych se podepsala a nechala ho vytesat na budovu škol, byl mi taktéž inspirací: https://www.stylishcoffee.cz/7-veci-ktere-bych-si-prala-aby-me-naucili-ve-skole/
Pro orientaci v mediálním světě doporučuju Mediální ring od Kovyho 🙂
Nádhledový obrázek: Photo by João Silas on Unsplash